Een woning verkopen
Als je een woning verkoopt, moet je een aantal attesten kunnen voorleggen en moet de verkoopadvertentie verplicht bepaalde informatie bevatten. Zo krijgen de potentiële kopers meer zekerheid over de staat waarin de woning zich bevindt.
Je overweegt ook of je de verkoop zelf wil regelen, of je laat bijstaan door een notaris of een makelaar bij de verkoop.
Zelf verkopen
De goedkoopste manier om een huis of appartement te verkopen is door alles zelf te doen. Dat kan bijvoorbeeld via een advertentie online of in een immokrant. Je bent dan als eigenaar verantwoordelijk voor het online plaatsen van de advertentie, het regelen van de bezoeken van potentiële kopers en het onderhandelen over de prijs.
Je moet ook zorgen dat je heel wat administratie in orde brengt: bijvoorbeeld het EPC en een attest van keuring van je elektriciteit.
Verkoop via een notaris
Je kan ook aan je notaris vragen om je huis of appartement te verkopen. Dan regelt de notaris je volledige verkoop. Daar zijn twee formules mogelijk: uit de hand of via online via opbod (Biddit). Je spreekt op voorhand af aan welke tarieven de notaris de verkoop regelt.
Een notaris vind je via notaris.be
Verkoop via een makelaar
Zie je het niet zitten om de verkoop helemaal zelf te regelen, dan kan je een immomakelaar inschakelen. Die regelt dan voor jou de volledige verkoop, en je betaalt hiervoor. Je maakt hier vooraf best duidelijke afspraken over en schrijft deze ook best neer in een contract.
Makelaars worden erkend door de BIV. Op hun website vind je ook alle contactgegevens van makelaars.